Életstílus,  Hírek

Titanic felfedezések: úttörő részletek a hajó utolsó óráiról

A Titanic, a világ egyik leghíresebb hajója, a 1912-es tragédiájával évtizedek óta foglalkoztatja a kutatókat és a történészeket. Most egy új, részletes digitális elemzés révén újabb bepillantást nyerhetünk a hajó végzetes utazásának óráiba. A Titanic teljes méretű digitális 3D-s másolata feltárta a hajó süllyedésének brutális körülményeit, amikor is a hajó jéghegynek ütközött, és több mint 1500 ember vesztette életét a katasztrófában. A digitális rekonstrukció különösen érdekes részleteket tárt fel, például a kazánház állapotát, amely megerősíti a túlélők beszámolóit, miszerint a mérnökök az utolsó pillanatig dolgoztak a hajó világításának fenntartásán.

A Titanic roncsát 3800 méter mélyen található az Atlanti-óceán fenekén, és a legújabb technológiák segítségével készítették el a digitális másolatot. Az elkészítéshez több mint 700 ezer képet használtak fel, amelyeket különböző szögekből készítettek. A kutatók a National Geographic és az Atlantic Productions együttműködésében készülő „Titanic: A digitális újjászületés” című dokumentumfilmhez gyűjtöttek adatokat. Mivel a roncs hatalmas mérete és a mély víz sötétje miatt a tengeralattjárók csak korlátozottan tudják feltérképezni, ezért a digitális rekonstrukció nyújtotta teljes kép forradalmasítja a Titanic tanulmányozását.

A hajó orra szinte állva fekszik az óceán fenekén, mintha a Titanic továbbra is az útján lenne. Ezzel szemben a hajó hátulja egy összeroncsolt fémhalmazként hever, amely a hajó süllyedése közben keletkezett károkra utal. Az új térképezési technológia lehetővé teszi a hajó részletesebb vizsgálatát, és Parks Stephenson, a Titanic elemzője ezt a helyzetet egy bűncselekmény helyszínéhez hasonlította, ahol meg kell érteni az események kontextusát. A digitális másolat számos új részletet mutatott be, például egy ablakot, amelyet valószínűleg a jéghegy tört össze. Ez összhangban van a túlélők beszámolóival, akik szerint a jég az emberek kabinjába is bejutott a becsapódás során.

A mérnökök, akik a hajó kazánházában dolgoztak, hősies tetteikkel sok ember életét mentették meg. Joseph Bell vezetésével a csapat a legvégsőkig próbálta fenntartani a hajó világítását, hogy a legénység biztonságosan tudja elindítani a mentőcsónakokat. A kazánház digitális rekonstrukciójából látható, hogy némelyik kazán benyomódott, ami arra utal, hogy még működtek, amikor a víz elárasztotta őket. A hajó hátulján egy nyitott szelep is található, ami azt jelzi, hogy a gőz még mindig áramlott az áramtermelő rendszerbe.

Egy új számítógépes szimuláció szintén újabb betekintést nyújt a Titanic süllyedésébe. A szimuláció a hajó terveiből készült részletes szerkezeti modellt, valamint a hajó sebességét, irányát és helyzetét használta fel a jégheggyel való ütközés által okozott károk előrejelzésére. A kutatók megállapították, hogy a Titanic a jégheggyel való érintkezés során egy sor, papírlap méretű lyukat szenvedett el a hajótestén. Míg a Titanic eredetileg úgy volt megtervezve, hogy négy vízálló rekesz elárasztása esetén is fennmaradjon, a szimuláció azt mutatja, hogy a jéghegy által okozott károk hat rekeszen keresztül terjedtek el.

A történelmi tragédia emberi vonatkozása továbbra is látható, hiszen a Titanic utasainak személyes tárgyai szétszóródva hevernek az óceán fenekén. A digitális rekonstrukció új nyomokat tár fel a 1912-es hideg éjszakáról, de a szakértőknek évekbe telik, míg minden részletét alaposan megvizsgálják a 3D-s másolatnak. „A Titanic lassan, lépésről lépésre meséli el a történeteit” – mondja Parks Stephenson. „Minden alkalommal arra késztet minket, hogy még többet akarunk tudni.” Az új technológiák és a digitális rekonstrukciók révén a Titanic öröksége tovább él, és újabb titkokat rejteget számunkra.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cwy6gjwd0g6o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük