
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Februárban Észak-Queensland, Ausztráliában hat hónapnyi eső zúdult, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat hozott, hiszen nem tudták, milyen mértékű árvíz és károk várnak rájuk reggelre. Különösen Andrew Brown, egy kiberbiztonsági oktató, aki emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik, érezte ezt a feszültséget. Kevesen tudják, hogy Mr. Brown a Wally’s Weather nevű Facebook-oldal mögött áll, amely 107 000 követővel és havi 24 millió megtekintéssel bír, és a queenslandi időjárásra összpontosít. A rekordot döntő árvizek idején, amikor 400 ember kényszerült elhagyni otthonát, Mr. Brown folyamatosan posztolt, még éjjel is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, mindezt a közönsége iránti felelősségből és kötelességtudatból. Amikor észrevette, hogy öt órányi folyamatos eső közeleg, korábban hagyta el a munkahelyét, hogy figyelmeztesse nemcsak a Facebook-követőit, hanem főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is.
„Amikor nagy időjárási esemény történik, igyekszünk minél több időben értesíteni az embereket,” mondta Mr. Brown, aki Townsville-ben él, egy olyan területen, amely január és március között esős, forró és párás időszakáról ismert. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áramot is veszítenek, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek gyakran éjszaka ütnek le, amikor nem látni, mi zajlik, így valóban úgy érzi az ember, hogy ő az emberek szeme és füle,” tette hozzá.
Mr. Brown aktív és erősen elkötelezett Facebook-közönsége azt mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi médiához hírek és időjárási frissítések érdekében. A Pew Research Center adatai szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így tájékozódik. Az emberek annyira figyelnek a Facebook-influenszerekre, mint a hagyományos újságírókra, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem tanulmánya szerint többet is figyelnek rájuk, mint a mainstream médiára a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Műszaki Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben rekedt a februári Alfred trópusi ciklon által okozott heves esőzések és árvizek alatt, úgy döntött, hogy az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követi, mert úgy véli, hogy ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor elismeri a helyi időjárási influenszerek, mint Mr. Brown Wally’s Weatherének növekvő népszerűségét, amely nemcsak a mainstream médiával és a kormányzati forrásokkal szembeni bizalmatlanság szélesebb trendjének köszönhető, hanem a hírszolgáltatásban tapasztalható hiányosságok és a személyes kapcsolódás iránti igénynek is.
„Az időjárási influenszerek különösen a vidéki és regionális területeken nyertek népszerűséget, mert nagyon helyi, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy,” mondta Angus professzor. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönségükkel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és reagálnak a közösség aggodalmaira, olyan módon, ahogy a hagyományos hírszolgáltatók általában nem.”
Azonban az időjárási influenszerek problémája, figyelmeztet Angus professzor, hogy hajlamosak a pánikkeltésre, amit a Townsville-i Higgins Storm Chasing közösségi média előrejelzője is tapasztalt. 2018-ban a Higgins Storm Chasing történelmi esőzéseket és árvizeket jósolt követőinek, ami végül nem következett be. „Az időjárási influenszerek gyakran hajlamosak a hiperbolikus és túlzó állításokra, mivel nem tartoznak ugyanazokhoz az előírásokhoz és következményekhez, mint a mainstream és hivatalos kormányzati források,” magyarázta Angus professzor.
Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, öntanult meteorológus, de rendelkezik IT mesterképzéssel és számos egyéb technológiai képesítéssel. Befektetései az előrejelző berendezésekbe annyira jelentősek voltak, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek főként csak a költségeit fedezik. Az AI fejlődése segít neki abban, hogy pontosabban elemezze az adatokat, és kommunikáljon követőivel. Andrew Brown a jövőben szeretne többet foglalkozni a Wally’s Weatherrel, és több időt tölteni unokáival, de tudja, hogy ez még várat magára.
Míg Brown elkerüli, hogy a középpontba kerüljön, megjegyezte, hogy örömmel hallja, amikor az emberek beszélnek az oldalról, és fogalma sincs arról, hogy ő az, aki mögötte áll. „Néha egyszerűen csak ott állok a sorban, és hallom, ahogy az emberek az oldalról beszélnek, és fogalmuk sincs arról, hogy én ott vagyok. Ez mind hozzájárul a szórakozáshoz,” mondta Brown.

