
A repülőgépek GPS-ét hackelik: Az új órák védelmet nyújthatnak?
2024. január 17-én a Ryanair egyik Londonból Vilniusba tartó járata vészhelyzetbe került, amikor a gép közel 850 láb magasságban hirtelen megszakította a leszállást. Az incidens oka egy ismeretlen interferencia volt, amely a Boeing 737 MAX 8-200 gép GPS-jét érintette. A gép az irányító központok utasításai ellenére kénytelen volt visszafordulni, és majdnem 400 kilométerre délre, Varsóba terelni. A litván légügyi hatóságok megerősítették, hogy a gép GPS-jel interferenciát szenvedett el, ami már nem volt egyedi eset. Az előző három hónapban több mint 800 hasonló eseményt regisztráltak a litván légterében, és a balti államok, köztük Észtország és Finnország is aggodalmukat fejezték ki, arra hivatkozva, hogy Oroszország technológiát használ a műholdas navigációs jelek zavarására a NATO keleti határainál. Oroszország ezt a vádat tagadta.
A GPS-jamming fenyegetése nemcsak a légiközlekedést érinti, hanem a mindennapi életünket is. Egy 2017-es kormányjelentés szerint a GPS-jel rendszeres zavarása leállíthatja az Egyesült Királyság pénzügyi, elektromos és kommunikációs rendszereit. A GPS működése több műhold jelének fogadásán alapul, amelyek segítségével pontosan meghatározhatjuk a Földön elfoglalt helyünket. Az atomórák rendkívül pontos időmérése kulcsszerepet játszik a világ számos gazdasági tevékenységében, beleértve a kommunikációs rendszereket és az energiagazdálkodást. A GPS elvesztésének potenciális költsége napi 1,4 milliárd font körüli összegre rúg, ezért nem meglepő, hogy a GPS-jamming szerepel az Egyesült Királyság nemzeti kockázati nyilvántartásában mint az egyik legnagyobb fenyegetés.
A brit tudósok egy csoportja, akiket „Időuraknak” neveztek el, arra kaptak megbízást, hogy dolgozzanak ki egy biztonságos alternatívát a GPS-re. A terv lényege, hogy új, hordozható atomórák segítségével csökkentsék a műholdakra való támaszkodást, amelyeket könnyen megzavarhatnak. A megvalósítás azonban rendkívül nehézkes, hiszen atomenergiát kell hasznosítani, új óratípust kell kifejleszteni, és akár az idő mérésének módját is meg kell változtatni mindössze néhány éven belül. Az Egyesült Királyság kormánya az utóbbi hónapokban kutatási kezdeményezéseket indított a GPS-jamming fenyegetésének kezelésére, de a prototípusok robusztus eszközökké alakítása, amelyeket később be lehetne építeni a mobiltelefonokba, óriási feladatot jelent.
A feladat párhuzamba állítható John Harrison 18. századi találmányával, amely a tengeri navigációhoz készült hordozható órát jelentett. Háromszáz év elteltével a kutatók ismét versenyt futnak egy új óra tökéletesítéséért, amely megoldhatja a GPS-problémát. Dr. Helen Margolis, a brit időmérési laboratóriumok vezető tudósa úgy véli, a múlt történései azt mutatják, hogy az időmérés fejlődése mindig új lehetőségeket teremtett. Az atomórák használatának 1967-es bevezetése forradalmasította a világot, és alapot teremtett a GPS és hasonló rendszerek számára. A GPS működése a műholdak atomórái által biztosított pontos időmérésen alapul, amely lehetővé teszi a globális kommunikációk és tranzakciók gyors lebonyolítását.
A GPS alternatívája iránti kereslet a kvantumtechnológiák területén zajlik, amely az atomok manipulálásának módjait kutatja. A közelmúltban a brit kormány létrehozta a Kvantum Engedélyezett Pozicionálási Navigációs és Időzítési Központot (QEPNT), amely új eszközök fejlesztésével foglalkozik. A kutatók célja, hogy néhány éven belül piacra dobjanak egy navigációs rendszert. A kutatók, akik az atomórák tökéletesítésén dolgoznak, új optikai órákat terveznek, amelyek százszor pontosabbak, mint a jelenlegi legjobb caesium órák. Az új technológia célja, hogy a mindennapi életben is hasznosítható, hordozható és megfizethető megoldásokat kínáljon.
Bár a kvantumórák fejlesztése ígéretes, a technológia még nem elég fejlett ahhoz, hogy a mindennapi életben széles körben alkalmazzák. A kutatók azon dolgoznak, hogy a miniaturizált optikai órákat elérhetővé tegyék, de a cél elérése még évtizedekbe telhet. A GPS zavarásának problémája nemcsak a kereskedelmi légiközlekedést érinti, hanem a katonai alkalmazásokat is, hiszen a GPS-jamming komoly kihívások elé állítja a brit hadsereget is. Az új technológiák kifejlesztése tehát nemcsak a mindennapi élet biztonságát szolgálja, hanem a nemzetbiztonság szempontjából is kulcsfontosságú lehet. A tudósok remélik, hogy a jövőben sikerül megtalálniuk a megoldásokat, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy biztonságosan navigáljunk a zűrzavaros világban.

