Gazdaság,  Hírek

Trump 80%-os vámot javasol Kínára a kereskedelmi tárgyalások előtt

Donald Trump amerikai elnök legújabb nyilatkozataiban a kínai importtarifák csökkentésének lehetőségét vetette fel, jelezve ezzel, hogy érdeklődik a kereskedelmi háború enyhítése iránt a világ két legnagyobb gazdasága között. Pénteken a közösségi médiában közzétett bejegyzésében Trump úgy fogalmazott, hogy „a 80%-os tarifa Kínára megfelelőnek tűnik”, mindezt a két ország között zajló, Svájcban tervezett kereskedelmi tárgyalások előtt. Eközben Hua Chunying, Kína külügyminiszter-helyettese is optimista hangot ütött meg a közelgő találkozókkal kapcsolatban, kijelentve, hogy Peking „teljes mértékben bízik” abban, hogy képes kezelni a kereskedelmi problémákat az Egyesült Államokkal.

Az utóbbi hónapokban Trump jelentős importadókat vetett ki a Kínából érkező termékekre, ezáltal 145%-os tarifákat alkalmazva, ami komoly feszültségeket okozott a pénzügyi piacokon és jelentősen csökkentette a két ország közötti kereskedelmet. Az áprilisi hivatalos statisztikák szerint a kínai export az Egyesült Államokba több mint 20%-kal csökkent az előző évhez képest. Ugyanakkor Kína összes exportja egy vártnál jobb, 8,1%-os növekedést mutatott. Dan Wang, a politikai kockázatokkal foglalkozó Eurasia Group elemzője a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy „a Washington és Peking közötti gazdasági nyomás egyre növekszik”. Hozzátette, hogy a két fél legújabb jelzései azt mutatják, hogy egy tranzakciós jellegű enyhítés a tárgyalások napirendjén szerepelhet.

A közelmúltban bejelentett kereskedelmi tárgyalásokat fontos első lépésnek tekintik a feszültségek enyhítése felé, azonban az elemzők figyelmeztettek, hogy a tárgyalások valószínűleg hosszadalmasak lesznek. Stephen Olson, egykori amerikai kereskedelmi tárgyaló is úgy véli, hogy az Egyesült Államok és Kína közötti rendszerszintű feszültségek nem oldódnak meg olyan hamar. A tárgyalások során elérhető esetleges tarifacsökkentések valószínűleg „csekélyek” lesznek. Az első körös tárgyalások vezetéséért Scott Bessent, az amerikai pénzügyminiszter, valamint He Lifeng, Kína miniszterelnök-helyettese és gazdasági vezetője felel majd. Olson hangsúlyozta, hogy „mindenki felismeri, hogy bármilyen végső megállapodáshoz mindkét elnök aktív részvétele szükséges”.

Egy másik kereskedelmi szakértő kifejtette, hogy még ha Trump újonnan bevezetett tarifáit eltörlik is, akkor is jelentős problémák maradnak a két ország között. „A reális cél valószínűleg legjobb esetben a rendkívül magas kétoldalú tarifák visszavonása, de ez még mindig magas tarifás korlátokat és különféle egyéb korlátozásokat hagyna érvényben” – mondta Eswar Prasad, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) egykori Kínával foglalkozó részlegének vezetője a BBC-nek.

Pénteken Trump arra szólította fel Kínát, hogy „nyissa meg piacát” az Egyesült Államok előtt. Kijelentette, hogy bármilyen tarifacsökkentés „Scott B.-tól függ”. Csütörtökön korábban már jelezte, hogy „nagyon barátságos” találkozóra számít. A kínai-amerikai tárgyalásokra nem sokkal azután kerül sor, hogy az Egyesült Királyság volt az első ország, amely tarifák csökkentéséről állapodott meg a Trump-adminisztrációval. Az Egyesült Államok beleegyezett, hogy csökkenti a brit autókra vonatkozó importadót, valamint bizonyos acél- és alumíniumtermékeket vámmentesen enged be az országba, cserébe új lehetőségeket biztosítva az amerikai marhahús és egyéb exportcikkek számára.

A világ különböző országaiban az államok sürgősen próbálnak hasonló megállapodásokat kötni, mielőtt a következő hónapban magas amerikai importtartalmak lépnek életbe. Trump áprilisban bejelentette, hogy „visszavonható tarifákat” vetett ki több tucat országra, de ezt követően 90 napra felfüggesztette azokat, hogy lehetőséget adjon a kormányoknak a tárgyalásokra. Az Egyesült Államokban működő vállalkozások figyelemmel kísérik a svájci eseményeket, hiszen például a Wild Rye, egy Idaho állambeli női kültéri ruházati cég, akinek gyártóüzemei Kínában találhatók, súlyosan érintett a tarifák miatt. Cassie Abel, a cég vezérigazgatója a BBC Today programjának nyilatkozva elmondta, hogy az áruk szállításának költsége jelentősen megugrott. „Van egy megrendelésünk, ami körülbelül 700 ezer dollár értékű árut érint, ami most 1,2 millió fontba kerül vámokkal együtt, míg korábban 200 ezer font volt” – tette hozzá Abel, aki azt is megemlítette, hogy most a cég egyes részeinek eladását fontolja meg a likviditás növelése érdekében.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c4gkvp6438ko

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük