
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Februárban Észak-Queensland, Ausztráliában a felhők hat hónapnyi esőt zúdítottak a területre, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat eredményezett, mivel senki sem tudta, hogy milyen mértékű áradásra és károkra ébrednek reggel. Különösen érintett volt Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, de emellett hobbiként amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy ő az agya a Wally’s Weather nevű Facebook-oldalnak, amely 107,000 követővel és havi 24 millió megtekintéssel büszkélkedhet, és az időjárásra összpontosít Queensland trópusi államában. A rekordáldozatú áradás idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia otthonát, Mr. Brown éjjel-nappal posztolt, még az éjszaka közepén is felébredt, hogy frissítéseket oszthasson meg, mindezt a közönsége iránti felelősségérzetből. Amikor észrevette, hogy az időjárás radarján öt órányi folyamatos eső közeleg, korábban hagyta el a munkahelyét, hogy tanácsot adjon nemcsak Facebook-követőinek, hanem főnökeinek, kollégáinak, feleségének és felnőtt gyermekeinek is. „Amikor nagy időjárási esemény van, próbálunk minél több előzetes értesítést adni az embereknek,” mondta.
Mr. Brown Townsville-ben él, amely egy olyan terület központja, ahol a januártól márciusig tartó esős évszak hírhedt a csapadékos, forró és párás időjárásáról. „Az emberek szeretnék tudni, mi történik, mert még ha áram nélkül maradnak is, valószínűleg van internetkapcsolatuk. Ezek a rendszerek gyakran éjszaka történnek, amikor nem látni, mi történik, így valóban érzik, hogy mi vagyunk a szemeik és füleik,” tette hozzá Mr. Brown. Aktív, nagyon elkötelezett Facebook-közönsége azt mutatja, hogy egyre többen fordulnak a közösségi média felé hírek és időjárás-frissítések miatt. Az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat, a Pew Research Center adatai szerint. Az emberek ugyanolyan figyelmet fordítanak a Facebook-influenszerekre, mint a híroldalakra és a mainstream médiára, sőt, a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem kutatásai szerint több figyelmet szentelnek nekik, mint a hagyományos médiának a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának vezetője, amikor Brisbane-ben találta magát a Tropikus Alfred ciklon által hozott heves eső és áradás közepette, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követte, mivel úgy véli, hogy ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket nyújtják. Angus professzor elismeri, hogy a Wally’s Weather-hez hasonló időjárás-influenszerek népszerűsége nemcsak a mainstream média és a kormányzati források iránti bizalmatlanság szélesebb körű tendenciájából fakad, hanem a lefedettség és a kapcsolódás hiányosságainak kitöltéséből is. „Az időjárás-influenszerek különösen a vidéki és regionális területeken nyertek népszerűséget, mert nagyon helyi, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy,” mondta Angus professzor. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönségükkel, személyre szabott elemzéseket kínálnak, és reagálnak a közösségi aggodalmakra, ahogyan azt a hagyományos hírszolgáltatók általában nem teszik.”
Azonban az időjárás-influenszerek problémája, amit Angus professzor megjegyzett, hogy hajlamosak a pánikkeltésre, akárcsak a Townsville-beli Higgins Storm Chasing, amelyet 2018-ban kritizáltak, amikor történelmi szintű csapadékot és áradást jósoltak egy millió Facebook-követőjüknek, ami végül nem következett be. A Higgins Storm Chasing, amely professzionális meteorológust és amatőr tornádóvadászt, Thomas Hinterdofert alkalmaz, nem válaszolt a BBC interjúkérdésére. „Az időjárás-influenszerek gyakran hajlamosak a túlzó és eltúlzott állításokra, mivel nem tartják őket a hagyományos média és a kormányzati források által támasztott standardokhoz, ami pánikkeltéshez és félretájékoztatás terjesztéséhez vezetett,” magyarázta Angus professzor. „Amit meg kell értenünk, hogy ők egy figyelmi gazdaság részei. Minél több szem figyeli őket, annál nagyobb elköteleződést látnak a metrikáikban. A hivatalok és a kormányok nagyon óvatosak a figyelmeztetések és evakuálási parancsok kiadásában, mert elég néhány hamis riasztás, és az emberek elveszítik a bizalmukat irántuk.”
Ez a nézet Alan Sealls, egy korábbi tévés időjárás-jósló véleményével is összhangban áll, aki jelenleg meteorológiát tanít az Alabamai Egyetemen és jogi ügyekhez nyújt meteorológiai elemzéseket. Sealls professzor most az Amerikai Meteorológiai Társaság (AMS) elnökhelyettese, amely üdvözli a professzionálisan képzett meteorológusokat és az időjárás-influenszereket, így nem rendelkezik hivatalos állásponttal a témában. De Sealls professzor személyes véleménye az, hogy a képzett meteorológusok, akik online platformmal rendelkeznek, értéket adnak hozzá, míg azok, akik nem rendelkeznek formális képzéssel, diszkreditálhatják a szakmát.
Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, bár önállóan képezte magát meteorológiából, mesterdiplomával rendelkezik informatikából és számos más technológiai képesítéssel. Az időjárás-előrejelző berendezésekbe való befektetése olyan jelentőségteljes volt, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek azonban főként csak a költségeit fedezik. Az AI fejlődése, mondja, több időt ad neki az adatok pontos elemzésére és azok kommunikálására a követői felé. Emellett lehetővé teszi számára, hogy kiterjedjen egy Ausztráliára vonatkozó tevékenységre is. Azonban a meteorológiai influenszerek világában pénzt is lehet keresni. A Colorado állambeli Andrew Markowitz meteorológiai diplomával rendelkezik, és teljes munkaidőben dolgozik egy energiatársaságnál, de emellett 135,000 követővel bír egy TikTok időjárás-oldalon. Az élő közvetítésekből származó adományok, szponzorációk, márkamegállapodások és TikTok Kreativitási Program révén, amely segíti a tartalomkészítők monetizálását, Markowitz szerint havi több ezer dollárt kereshet.
Visszatérve Ausztráliába, Brown azt mondja, szeretne nyugdíjba vonulni az oktatásból, és több időt fordítani a Wally’s Weather-re, valamint unokáival tölteni, de elismeri, hogy ez még várat magára. Amit azonban nem szeretne, az az, hogy a lap arca legyen – valami,

