
Milliók juthatnak 70 fonthoz a Mastercard döntése nyomán
Több millió brit vásárló számára nyílik lehetőség arra, hogy akár 70 fontot is visszakapjon, miután egy bíróság jóváhagyta a Mastercard ellen indított keresetben elért megállapodást. Ez a per több mint egy évtizeddel ezelőtt kezdődött, és Walter Merricks, egy volt pénzügyi ombudsman indította. Merricks azt állította, hogy a vásárlók magasabb árakat fizettek, miután a Mastercard hibásan alkalmazott díjakat számolt fel a tranzakciók során, amelyeket 1992 és 2008 között, 15 éven át vontak le a kereskedőktől. Fontos megjegyezni, hogy a kártalanításra jogosultaknak nem szükségesett birtokolniuk Mastercard kártyát a kártalanítás igényléséhez.
A Mastercard nem kívánt nyilatkozni a bíróság döntéséről. A kártalanításra jogosult fogyasztók azok, akik legalább három hónapig éltek Angliában, Walesben vagy Észak-Írországban 1997 júniusa és 2008 júniusa között, és vásároltak termékeket vagy szolgáltatásokat olyan brit üzletektől, amelyek elfogadták a Mastercard hitelkártyákat. Skóciában a jogosultság kezdőpontja 1992 májusa. A teljes megállapodás értéke 200 millió font, ebből 100 millió font elkülönítve a fogyasztók számára, akiknek az év végéig van lehetőségük igényelni a kártalanítást. Ha az előrejelzések szerint az igénylők száma a várt 5% -ot, vagyis 2,5 millió főt eléri, mindenki körülbelül 45 fontot kap. Ha ennél kevesebb ember jelentkezik, a kifizetések maximuma 70 fontra korlátozódik.
Merricks elmondta, hogy a fogyasztók hamarosan regisztrálhatnak a kártalanításra egy online űrlap kitöltésével. A keresetet azután indította, hogy az Európai Bizottság 2007-ben megállapította, hogy a Mastercard „multilaterális váltási díjai”, amelyeket a cégeknek kellett megfizetniük, sértették a versenyjogot 1992 óta. Ezeket a díjakat a kereskedők fizették, akik Mastercard kártyával fogadták el a vásárlásokat, nem pedig a vásárlók. Merricks szerint azonban a kereskedők által fizetett díjak miatt a vásárlók is veszítettek, mivel a költségeket a kereskedők a magasabb árak formájában áthárították a fogyasztókra. Azt állította, hogy 46 millió brit vásárlót túlszámláztak.
A bíróság úgy döntött, hogy a nem igényelt összegek az Access to Justice Foundation-höz kerülnek, ami a „meghatározott jótékonysági szervezetként” lett kijelölve az elosztatlan alapok fogadására. Clare Carter, az Access to Justice Foundation vezérigazgatója elmondta, hogy már elkezdtek együttműködni partnereikkel, hogy biztosítsák a nem igényelt pénz elosztását olyan jótékonysági szervezetek számára, amelyek javítják az igazságszolgáltatáshoz való hozzáférést azok számára, akik a legnagyobb szükségben vannak.
A Versenyfellebviteli Bíróság kedden hagyta jóvá a csoportos kereset keretében létrejött megállapodást. Merricks a döntés kapcsán elmondta, hogy azért indította el ezt az ügyet, mert úgy érezte, hogy a kereskedők által a kártyás tranzakciók feldolgozása érdekében kifizetett Mastercard-díjak jogellenesen magasak voltak. Hozzátette, hogy „gyakorlatilag minden brit fogyasztó hosszú időn keresztül hátrányos helyzetbe került, mivel magasabb árakat kellett fizetniük, mint amennyit valójában kellett volna” a kereskedők által áthárított költségek miatt. A ma véglegesen jóváhagyott megállapodás „méltányos és igazságos eredményt” képvisel a brit fogyasztók számára.

