
Milyen irányba tart a közösségi média?
Jay Springett, egy technológiai stratégaként és podcast házigazdaként, kíváncsiságból csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazáshoz, és végül több mint hat hónapon át aktívan használta azt. A Butterflies célja, hogy lehetőséget biztosítson az emberek és az AI személyiségek interakciójára. Springett online személyisége fokozatosan alakult ki, ahogy más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, és még a saját Beanie Babies gyűjteményét is elindította. Azt mondta, hogy olyan érzése volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimuláció keretein belül. „A Butterflies-szal való interakcióm eltért a többi platformtól” – nyilatkozta a BBC-nek. „Inkább megfigyelésnek éreztem, mint részvételnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy továbbra is figyeljem.”
A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások jelenleg próbálnak terjeszkedni, miközben a felhasználók egyre elégedetlenebbek a közösségi média óriásaival. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban 2024 januárja óta közel 25%-kal csökkent. De nem csak az X szenvedett; a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az elmúlt évek során. A Pew Research Center jelentése azt találta, hogy a tizenévesek körében a Facebookot és az X-et használók aránya egy évtizeddel ezelőtthez képest a harmadára csökkent.
A Bluesky az egyik közösségi média cég, amelyik az utóbbi időszakban jelentős növekedést mutatott. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót nyert, gyakran az X kárára. A Bluesky sikerének titka nem csupán a megfelelő időzítés, hanem a platform új architektúrája is, amely az X-hez hasonló élményt kínál, ugyanakkor lehetőséget ad a felhasználóknak a magas fokú testreszabásra. Ellentétben a központosított rendszerekkel, ahol a közösségi média cégek teljes ellenőrzést gyakorolnak a tartalom és a személyiségek felett, a Bluesky felhasználói eldönthetik, hogy hogyan szeretnék, hogy a hírfolyamuk moderálva legyen, és milyen típusú posztokat ajánljon nekik az algoritmus. Ha például nem tetszik a Bluesky általános diskurzusának iránya, a felhasználók átválthatnak a „barátok körében népszerű” hírfolyamra, hogy lássák, miről beszélnek azok, akiket követnek.
Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint a Bluesky-nak nem lesz egyszerű dolga, ha meg szeretné közelíteni az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találnia a bevételszerzés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebbnek hangzik, mint amilyen valójában. Itt lép be a Free Our Feeds nevű, hírességek által támogatott alapítvány, amely olyan neves személyiségeket tömörít, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész. Az alapítvány célja, hogy három év alatt 30 millió dollárt (23 millió font) gyűjtsön össze egy nyílt közösségi média ökoszisztéma támogatására, amelyet az AT Protocol, a Bluesky decentralizált hálózata működtet.
Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora azt nyilatkozta, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúrához, de amíg ők az infrastruktúra elsődleges üzemeltetői, a közérdek védelme érdekében mindig fennáll a kockázat, hogy a rendszer nem működik a közérdek szolgálatában. Az emelkedő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály. Ezt Metcalfe törvényével lehet összefoglalni, amely szerint a hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével növekszik. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használhatják, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva ezzel a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.
Az olyan nonprofitok, mint a Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelyet Prodromou vezet, olyan stratégiát dolgoztak ki, amely reményeik szerint segít áthidalni Metcalfe törvényének kihívásait. A céljuk, hogy átalakítsák a jelenlegi helyzetet, ahol a közösségi média felhasználói átugranak a kedvenc szolgáltatásaik között, és egy olyan platformot fejlesztenek, amely az összes szolgáltatás tartalmát kínálja. A Threads például támogat egy ActivityPub nevű protokollt, amely megkönnyíti a szolgáltatások összekapcsolását más közösségi média cégekkel, például a Mastodon-nal. Prodromou reményei szerint a Social Web Foundation olyan értéket kínál majd, amely megegyezik a nagy, monolitikus platformok által nyújtott értékkel. Azonban nem egyszerű ez, mivel nem minden közösségi média cég támogatja ugyanazt a protokollt; például a Bluesky az AT Protocolt használja. De léteznek alternatív megoldások is, és a Free Our Feeds és a Social Web Foundation is dolgozik azokon a módszereken, amelyek lehetővé teszik a különböző technológiákat használó oldalak összegyűjtését.
Berjon véleménye szerint az elmúlt évtizedekből az egyik legfontosabb tanulság az, hogy a világ legkevésbé szükséges egy mindenki számára egyformán alkalmazható megoldás. A spektrum másik végén azok állnak, akik inkább saját piaci résüket szeretnék kialakítani, mintsem a meglévő szolgáltatók helyébe lépni. Az utóbbi években egy új közösségi alkalmazásokból álló iparág alakult ki, amelyiknek az egyik képviselője a Twitter egyik alapítója, Ev Williams által létrehozott Mozi. A Mozi nem arra ösztönöz, hogy online szocializáljunk, hanem értesít, amikor egy városban vagy eseményen találkozunk valakivel, akit ismerünk, így segítve a személyes kapcsolatok kialakítását. Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi hálózati korszakot eredményeznek, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat fog megjelenni, és több választási lehetőséget kínál a felhasználóknak. Reményei szerint a Flipboard Surf nevű alkalmazása segít az embereknek kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírfolyamból böngésszenek, amely különböző platformok, például a Threads, Bluesky és YouTube bejegyzéseit és tartalmát vonja be. McCue véleménye szerint a jövőben valószínűtlen, hogy egyetlen szolgáltatás helyettesíti a Facebookot vagy a Twittert, ahogyan azt valaha ismertük, hanem inkább több szolgáltatás fogja elvonni a figyelmünket a régi, egységes hírfolyamos élményektől, és a felhasználói szokásaink is ennek megfelelően változni fognak, miközben az új generációk még több elvárást támasztanak a közösségi média

