
Vonatvezetői korhatár 18 éves korra csökkentve
Az Egyesült Királyságban a kormány úgy döntött, hogy csökkenti a vonatvezetők minimális életkorát 20 évről 18 évre, ezzel próbálva orvosolni a vonatvezetők hiányát, amely egyre súlyosabbá válik. Az ország vasúti szolgáltatásait gyakran zavarják meg a vezetőhiány miatt, és a helyzet a jövőben várhatóan romlani fog, mivel a cégek nehezen pótolják a nyugdíjba vonulókat fiatalabb munkavállalókkal. Heidi Alexander közlekedési miniszter bejelentette ezt a változást, amelyet „merész lépésnek” nevezett a vonat szolgáltatások javítása és ezer új munkahely megnyitása érdekében.
A vonatvezetői szakszervezet, az Aslef üdvözölte a döntést, mondván, hogy ezzel lehetőséget kapnak a frissen végzett középiskolások és főiskolások. Charlie Eric Potts, egy 22 éves vonatvezető Nottinghamshire-ból elmondta, hogy ő is szeretett volna már 18 évesen pályázni, de várnia kellett. Charlie apja szintén vonatvezető, és mindig is beszélt neki az iparágról, ami iránt mindig is érdeklődött. Hozzátette: „Csak 22 éves vagyok. Ha 18 évesen pályázhattam volna, akkor már az iskolából egyenesen ebbe az iparágba léptem volna. Nagyszerű lett volna, ha korábban elkezdhettem volna, mert tudtam, mit szeretnék csinálni.” Az életkor csökkentését úgy értékelte, hogy ez lehetőséget ad a fiatalabb, képes embereknek, hogy belépjenek a szakmába, és ezáltal a munkaerő is fiatalabb és sokszínűbb lesz.
A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Tanács (Rail Safety and Standards Board) kutatása szerint a 18 évesek képesek biztonságosan ellátni a vonatvezetői feladatokat. Az Egyesült Királyságban több vasúttársaság a „pihenőnapos munkavégzésre” támaszkodik, amikor a vonatvezetők önkéntesen extra műszakokat vállalnak, hogy a menetrend szerint közlekedő járatokat működtethessék. Azonban, amikor nincs elegendő önkéntes vagy a vezetők betegek, zavarok léphetnek fel az utasok utazásában. Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma (DfT) szerint a járatok 87%-ának törlését a vezetőhiány okozza, ha a szolgáltatás előző estéjén nem áll rendelkezésre elegendő számú vezető.
A vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és a becslések szerint 30%uk 2029-re eléri a nyugdíjkorhatárt. A női vonatvezetők aránya kevesebb mint 9%, míg az etnikai kisebbségekhez tartozó vezetők aránya kevesebb mint 12%. Elizabeth Kirby, egy 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ból, a BBC-nek úgy nyilatkozott, hogy a szabályváltozás „csodálatos lehetőséget” kínál a fiatalok számára. Hangsúlyozta, hogy ez szélesíti a jelöltek körét, és rengeteg lehetőséget biztosít a vasúti iparban, ami különösen kedvező a fiatal és női vezetők számára, így elősegítve a sokszínűséget.
Az elmúlt időszakban a vonatvezetők bér és munkakörülmények miatti sztrájkjai súlyos zavarokat okoztak a vasúti közlekedésben, 2022 júliusától 2024 szeptemberéig, amikor végül megállapodtak a bérmegállapodásról a szakszervezeti tagokkal. A kormány és az Aslef nem kívánta megerősíteni, hogy a vonatvezetők átlagos fizetése mennyivel emelkedik a bérnövelések után. 2023-ban az átlagfizetés 60 055 font volt, és a BBC számításai szerint a bejelentett bérnövelések alapján 2024/25-re várhatóan körülbelül 69 000 font körüli összegre emelkedik. A DfT szerdai tájékoztatása szerint a bér mértéke a vasúttársaságoktól függ, de átlagosan a vonatvezetők 30 000 font körüli kezdőbérre számíthatnak, amely fokozatosan emelkedik a tapasztalatokkal.
A DfT úgy véli, hogy az új állások és gyakornoki lehetőségek már decemberben elérhetők lehetnek a 18 évesek számára. Tavaly a korábbi konzervatív kormány által végzett konzultáció a vezetők életkorának csökkentéséről „tömeges támogatást” kapott az iparág különböző szereplőitől. Alexander hangsúlyozta, hogy a munkájuk megkezdésével a fiatalok a munkaerőpiacon keresett, szakképzett és kielégítő karrierpályát futhatnak be, ami hozzájárul a gazdasági növekedéshez az országban. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára elmondta, hogy az iparág jelenleg lemarad a fiatalokról, akik vonatvezetővé szeretnének válni, mert nem várják meg, hogy 20 évesek legyenek, mielőtt karrierlehetőségeket keresnek. Azt is hozzátette, hogy az új politika növeli a sokszínűséget a vezetői fülkében, és bátorítja a fiatalokat a szakma választására. Az életkor csökkentését már Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is bevezették, míg a Londoni Közlekedési Vállalat 2007-ben nyitotta meg a metró vonatvezetői gyakornoki programját a 18 évesek számára.

