Melyik a jó naptej?

A nyári forróságban a strandon nagyon vonzó lehet az azonnali barnaság (vagy inkább pirosság?) és talán átfuthat az agyunkon, hogy talán jobb lenne, ha nem használnánk naptejet, azonban ez nagyon rossz ölet, hiszen nem csak a leégés kockázatát növeljük, – a hólyagosra égett bőr pedig nem éppen mondható vonzónak- de a bőrrák esélyét is megnöveljük a nap káros sugarai miatt. Még akkor is érdemes bekennünk magunkat naptejjel, amennyiben borús az idő, sőt, még az árnyékban is, mivel mind a felhők, mind a fák lombjai áteresztik a káros UV-sugarakat. A helyes naptej kiválasztásában segíthet cikkünk.

Az olcsóbb naptejek veszélyei

Az érzékeny bőrűeknek a legjobb választás a fizikai fényvédő használata, amely nem szívódik fel a bőrbe, hanem a felszínen képez védőréteget, és azonnal véd. A sötétebb tónusú bőrűeknek, akik nem annyira hajlamosak a leégésre, ajánlott a kémiai fényvédő használata, ahol a lényeg a faktorszámon és az összetevőkön van. Ne feledjük azonban, hogy ebben az esetben meg kell várnunk, hogy a fényvédő felszívódjon bőrünkbe. Érdemes elolvasnunk az összetevők listáját, hogy ezáltal tudatosabb döntést hozhassunk. Az olcsóbb naptejekben megtalálhatók kőolajszármazékok, amelyeket jobb elkerülni ismeretlen, hosszú távú hatásai miatt. Ezek a veszélyes anyagok a Benzofenon-3, a Butyl Methoxydibenzoylmethane és a 4-Methylbenzylidene Camphor.

Amennyiben biztosra szeretnénk menni, hogy csak olyan anyag kerüljön naptejünkbe, amit mi szeretnénk, érdemes saját magunknak elkészíteni azt, feltéve, ha nem túl érzékeny a bőrünk, és ne feledjük azt sem, hogy kisbabákra sem igazán használható házi naptejünk. Ezen kívül azonban vivőanyagként használhatunk kakaóvaj és kókuszolaj keverékét, amely összesen úgy 50 gramm, ehhez pedig jöjjön 5 gramm cink-oxid, amely olyan ásványi anyag, amely a bőr felületén elnyeli a káros sugarakat, és por állagban kapható. Védelmet nyújt mind az UVA, mind az UVB sugarakkal szemben, és nem szívódik fel.

Adhatunk még hozzá panthenolt, azaz B5-provitamint, valamint E-vitamint is, és kész is a házi fényvédőnk. Amennyiben leégtünk, vagy pedig hidratálni szeretnénk bőrünket, szintén készíthetünk házi krémet sheavajból vagy kókuszolajból, valamint aloe vera pépből és levendulából, vagy pedig jót tehet a hideg borogatás, a langyos zuhany, vagy pedig a B5-provitaminos spray is. Ne feledjünk el sok folyadékot fogyasztani, mivel a gyulladt bőrön keresztül sok folyadék párolog el, amelyet szükséges pótolnunk.

Még szintén kedvelheted